Τρίτη, Φεβρουαρίου 07, 2006

No 272

Image Hosted by ImageShack.usChristian Smidt - Rasmussen
.
Άνδρες και γυναίκες που συμπεριφέρονται με βάση τα στερεότυπα που υπάρχουν για την ομοφυλοφιλία χαρακτηρίζονται, με αρκετή ευκολία, από τους φοιτητές/τριες ομοφυλόφιλα άτομα, ενώ, όλα τα υπόλοιπα θεωρούνται ετεροφυλόφιλα. Αυτή η διαπίστωση που έγινε από μένα κατά τη διάρκεια της συζήτησης οδήγησε στο εξής σχόλιο: «Φταίνε οι ομοφυλόφιλοι γι’ αυτό, γιατί αν ομολογούσαν περισσότεροι την προτίμησή τους θα είχαμε και εμείς διαφορετικά παραδείγματα για την ομοφυλοφιλία – με την έννοια ότι δε θα μέναμε στις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα. Εγώ προσωπικά δε γνωρίζω ομοφυλόφιλα άτομα, δεν έχω προσωπικές εμπειρίες από συναναστροφή. Ίσως αν γνώριζα, να είχα διαφορετική άποψη»
Η παρατήρηση αυτή μας οδήγησε στη διαπίστωση ότι τα στερεότυπα για την ομοφυλοφιλία δεν είναι αποτέλεσμα – τις περισσότερες φορές – ατομικών εμπειριών, αλλά η ομοφυλοφοβία «μαθαίνεται» κοινωνικά, αναπαράγεται και ευνοεί την ανάπτυξη των στερεοτύπων για την ομοφυλοφιλία σε μια κοινωνία, όπου τα περισσότερα ομοφυλόφιλα άτομα είναι αόρατα.

Θ. Παπαζήση – Ν. Χατζητρύφων – Θ. Κτενίδης: Το φύλο και η συμπεριφορά του. Ομοφυλοφιλία – ομοφυλοφοβία (Παρατηρητής)

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Το βιβλίο περιλαμβάνει τα πρακτικά της 1ης ∆ιεπιστηµονικής Συνάντησης για την Οµοφυλοφιλία και την Οµοφυλοφοβία «Η κατάσταση στην Ελλάδα και οι προοπτικές βελτίωσή της», που διεξήχθη στην Θεσσαλονίκη στις 9&10 Οκτωβρίου του 2000.
~~~~~~

Η περιγραφή είναι από το site του Παπασωτηρίου:

Η ομοφυλοφιλία είναι ατομική συμπεριφορά σχεδόν τόσο παλιά όσο περίπου και ο άνθρωπος. Αντίθετα η ομοφυλοφοβία είναι σχετικά πρόσφατη κοινωνική αντίδραση σε συμπεριφορά άλλων προσώπων.

Οι ομοφυλόφιλοι, ενώ αποτελούν κατηγορία προσώπων τα οποία υφίστανται ακόμη και σήμερα διακριτική μεταχείριση, δεν ανήκουν σε ειδική κοινωνική τάξη ή συγκεκριμένο φύλο, ούτε έχουν την ίδια φυλετική προέλευση ή άλλα κοινά χαρακτηριστικά. […]… το κοινωνικό σύνολο, όταν δεν μπορεί να εξακολουθήσει να προσποιείται ότι αγνοεί την ύπαρξή τους, αντιδρά με διάκριση εναντίον τους, ωσάν οι επιλογές τους να θίγουν ή να αφορούν τον/την καθένα/μία μας ατομικά. [...]

[...] Το Συνέδριο που οργανώθηκε τον Οκτώβριο 2000 από τη Σύμπραξη κατά της ομοφυλοφοβίας υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης είχε σκοπό να ερευνήσει το πρόβλημα από νομική, ψυχολογική, κοινωνική και παιδαγωγική σκοπιά, διότι η ομοφυλοφοβία είναι κοινωνικό φαινόμενο από αυτά που αντιμετωπίζονται με την εκπαίδευση και όχι με τη νομοθεσία. Η νομοθεσία μόνο το πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει, το οποίο είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη του περιεχομένου, σαν τις ράγιες που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του συρμού. Αν και πώς θα λειτουργήσει ο συρμός είναι άλλο θέμα.